Tofa Samoa

Talofa!

Om nagra timmar gar lyfter varat plan som tar oss till Nya zeeland. Det kanns sa overkligt och lite sorgligt faktiskt. Trodde alldrig att jag skulle saga att det ar sorgligt att aka till nya Zeeland men vi har traffat sa fantastiska manniksor har som vi kommer att sakna oerhort mycket. Det var sa fint nar taxin rullade ut ur Taufua Beach fales och det stod en liten klunga och vinkade av oss. Var egna lilla extra familj har pa Samoa. Pa sa satt kanns det verkligen som om vi har uppnatt nagot under var tid har.

Men det jag nog kommer att sakna mest ar alla de barn jag har traffat pa de skolor jag har besokt. Dels har jag besokt en skola for utnyttjade barn, vilket var valdigt smartsamt. barnen var mellan tre och arton ar och man sag sa tydligt bade de yttre och intre skadorna de hade. De fa barn som inte ryggade tillbaka nar jag kom klamrade sig istallet fast vid mig och var i desperat behov av narhet och karlek.

jag har ocksa besokt en skola for handikappde barn och fatt nojet folja en klass under nagra dagar. jag akte dit idag for att saga adjo och jag kande mig sa arad nar de sjong for mig, dansade for mig, gav mig presenter och slutliga kramade om mig som tack.

Den forsta skolan jag besokte var en vanlig primary school och blev lite av en chok. Jag hade bett att fa vara med och observera men istallet fick jag pa direkten eget ansvar for att undervisa TVA klasser med 42(!) barn som varken talade engelska eller visade minta intresse for mitt fumliga forsok att banka in lite engelska termer i deras skalar. vilket skamt..

Var tid pa Samoa har varit nagot som vi har planerat, prata och sett fram emot under sa lang tid och nu ar den plotsligt over. valdigt overklingt. Det ar sorgligt men samtidigt kanner jag att jag kommer att kunna leva pa dessa minnen en lang tid framover. och jag ar sa otroligt tacksam for allt vi har varit med om. Vi har upplevt manga underbara stunder, traffat fina manniksor, tagit oss igenom provningar och jag har lart mig sa mycket under dessa fyra veckor som jag kommer att komma ihag hela mitt liv!

Tofa!

Malva

Kommentarer
Postat av: Karin (X-tramamma:-)

... å Malva... Dina ord tar fäste i hela mig... Starka möten, smärtsamma möten, stora utmaningar,sorgliga avsked... Kärlek till dig - finaste du.

2011-04-15 @ 07:34:38
Postat av: mamma nanne

min flicka

jag har varit utanför nätets värld igen och bara bläddrat igenom de senaste vackra bilderna. Jag har förstått att du har minnen djupt bärande inom dig från mötet med betydelse. Jag är stolt över dig kram från lilla mmaaammmama li

2011-04-21 @ 18:07:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0