Apia igen

Så var vi tillbaka i Apia igen, på vårt kära Outrigger hotell där det finns internet!

Savaii var fantastiskt, såklart. Savaii är den största av Samoas öar, men inte lika "tätbefolkad" som Upolo (där Apia ligger). Det finns bara en "stad" (lägg märke till citattecknen) som heter Salelologa och dit man kommer med den 1 timme långa färjan från Upolo. Där bodde vi första natten för vi kom fram ganska sent och man vet aldrig hur lång tid det tar att köra även korta sträckor här med tanke på väg kvaliteten så vi stannade över på ett billigt hotell.
Dagen efter begav vi oss till Tufotafoe, en by på västra sidan av Savaii. Vi har tidigare haft kontakt med en kvinna i Sverige som har sin familj i Samoa så vi åkte för att hälsa på hennes familj. Vi blev så himla varmt välkomna, bjudna på all sorts Samoansk mat, samoansk varm choklad och fick testa på att väva en samoansk matta som mamman i familjen satt och jobbade med. Pappan i familjen är högsta chief i byn och de ägde en egen strand (allting är privatägt här) som de tog oss med till. HELT fantastiskt!
På kvällen fick vi återigen en stor måltid bestående av Taro, matbanan, ris i coco och fisk. Efter att ha suttit och pratat med familjen (dottern fick agera tolk då föräldrarna inte kunde tala engelska men gärna ville prata ändå) gick vi och lade oss på våra mattor utlagda på golvet.
Vi sov där en natt och efter frukost var vi tvugna och bege oss, vårt schema är ganska späckat nu pga att vi valt att tidigare lägga vår resa till Nya Zealand med en vecka.
Två nätter spenderades i vackra manase i beach fales precis vid vattnet. Precis som i Lalomanu blev vi bortskämda med frukost och middag och eftersom det var söndag så var vi ju så illa tvugna att ligga och slappa på stranden eftersom allt är stängt. Hårt liv vi lever!

Efter en dag med sightseeing och ännu en natt i Salelologa begav vi oss så tillbaka till vårt kära Upolo. Vi kommer stanna i Apia i 3 nätter, Malva ska hälsa på en skola för barn med olika former av handikapp där hon fått bra kontakt och jag och Linnea ska åka runt på ön lite (lugn Mats, vi jobbar på fältarbetet vi också haha.) Till helgen ska vi tillbaka till vårt kära Lalomanu och sen åker vi till NZ på tisdagen den 12...

Bilder kommer kanske senare idag eller i morgon.